tiistai 26. tammikuuta 2016

Luontokoulun ideoita

Kasvihuoneella tapahtuu monenlaista. Tänään mm. Luontokoulun opettaja Kimmo Koittola oli tekemässä eläintenjälkimalleja, joiden avulla lapset voivat nähdä, millainen anturan jälki jää esim. karhulta tai ketulta lumeen? Toinen hieno idea oli myös näytillä: toiminnalliset tehtäväkortit maastoon. Laminoiduissa korteissa on eläinten talvisopeutumiseen liittyviä tehtäviä. Esim. kätke hömötiaiselle 5 auringonkukan siementä männyn kaarnan alle.

Luontokoulun opettajat Kim ja Kimmo tekevät hienoa käytännön ympäristökasvatustyötä Jyväskylän alueella ja mitä moninaisin menetelmin. Kalenteri on heidän osaltaan täynnä aina kevääseen saakka.

 

tiistai 12. tammikuuta 2016

Tammikuun pakkasia

Vuosi 2016 on alkanut kovien pakkasten ja matalien hankien merkeissä.
Viisi undulaattia on saanut joululomalla uutta seuraa kahdesta koiraasta ja yhdestä naaraasta. Kasvihuoneen muut osat ovat aika vilpoisia mutta lintujen puoli on pidetty lämmittimien avulla yli + 20 asteessa.

Tänään oli isompien kerholaisten ensimmäinen suunnittelupalaveri, jossa linjasimme kevään touhuja. Niistä kohta lisää..

perjantai 18. joulukuuta 2015

Kiitos syksystä

Koulun aulassa kävi eilen iloinen kuhina, kun jouluasetelmat, Taimiakatemian tuotteet, glögit ja piparit vaihtoivat omistajaa. Tunnelmaa maustoi vielä seurakunnan joululaulajaiset ja voimistelijoiden loppunäytös. Tästä yhteisillasta otamme koppia myös ensi vuonna niin onnistunut se oli. Iso kiitos joulumyymälän pidosta kuuluu ahkerille seiska- ja kasiluokkalaisille. He auttoivat hienosti järjestelyissä.

Syksy on ollut jälleen työntäyteinen. Olemme olleet monessa mukana kasvihuoneen ja hankkeen tiimoilta. Nyt on pienen hengähdystauon ja välipohdinnan paikka. Mitkä asiat ovat onnistuneet ja missä on vielä kehitettävää? Selvää on, että jatkamme Taimiakatemia -hanketta myös syksyllä 2016. Kokonaisen toimintakulttuurin suunnittelu ja käyttöönotto ei ole ihan pikkujuttu mutta jo nyt olemme saaneet oppilaiden kanssa hienoja oivalluksia yhdessä tekemisestä ja yrittäjyyden alkeista.

Hyvää joulua ja mainiota tulevaa vuotta 2016! 

maanantai 14. joulukuuta 2015

Joulumyymälän tuotteita

 

Joulumyymälä kasvihuoneella tiistaina ja torstaina klo 11.45-12.15.


Torstaina 17.12. koulun pääaulassa klo 17.00-19.00! 


Myytävänä: oppilaiden tekemiä jouluisia kukka-asetelmia, huopaheijastimia, puutonttuja, tulitikkunelikkoja, koristevarpuja, kortteja ym., glögi + pipari 0,50€

TERVETULOA!



perjantai 11. joulukuuta 2015

Jouluisia touhuja

Kasvihuoneella kävi kuhina, kun eri ikäiset oppilaat askartelivat luonnonmateriaaleista mm. huurrettuja käpyjä ja mustikanvarpuja. Kasvihuoneen ruukkutulppaanit saivat myös asetelmia ympärilleen. Puulaatikot Pekka ope rakensi trukkilavoista.

perjantai 4. joulukuuta 2015

Joulukortit myyntiin!


Mankolan omat joulukortit tulevat myyntiin maanantaina 7.12. Eli vielä ehdit muistaa läheisiä joulupostin välityksellä uniikilla kortilla. Tekstit ovat oppilailta ja hauskat hahmot, jotka seikkailevat jatkossakin kouluumme liittyen, ovat Simo Heikkisen käsialaa.

Kortteja voi ostaa oppilailta, kasvihuolteelta ma-pe klo 11.45-12.15, Sibeliusjuhlassa 10.12. klo 18. Huom. pidämme myös PopUp-myymälää koulun aulassa torstaina 17.12. klo 17-19.

  • yksi kortti 1,30€
  • neljä korttia 5€
  • kymmenen korttia 10€








tiistai 1. joulukuuta 2015

Lauha joulukuun alku!

Saimme Palokan K-Raudasta lahjoituksena isot säkit narsissinsipuleita, ISO KIITOS! Laitoimme niitä vielä tänään maahan.. eipä ole tullut ennen kukkasipuleita istutettua joulukuun 1. päivä! 

Kasvihuoneen pöydillä on kuivamassa jouluasetelmia varten sammalta ja mustikanvarpuja. Niitäkin pystyy keräämään vielä mainiosta omalta maalta (huom. ei ole jokamiehenoikeus).